Sunday, January 27, 2008

Matine? Dakujem, nie!

Ako som uz avizoval, rozhodli sme sa navstivit bajnu Semperovu operu - uz jej samotna budova stoji za to, tak sme sa celkom tesili. Minimalne ja.




Musim sa priznat, ze som sa velmi aktivne do procesu vyberu predstavenia nezapojil. Vladka mi povedala, ze pojde o nejaku predpremieru za lacny peniaz, doobeda, ze bude zabava, trochu kultury... hovorim si, preco nie.


K opere som prisiel prvy - rozhodol som sa teda kupit listky:
"Dobry den," vravim panicke v kase, "poprosim vas 3 listky na predstavenie o 11ej."
(panicka sa na mna zamyslene zahladela) "Myslite matiné?"
"Hmm, no asi ano."
"Nech sa paci, jeden listok 2,50 €, ale to sa nehra tu, to je vedla na cvicnom javisku."
S usmevom som prijal listky aj informaciu o cvicnom javisku - kvalitne predstavenie predsa mozeme zhliadnut aj na ulici...

Pockal som na svojich dvoch kulturnych atašé...

Presunuli sme sa "za roh", k cvicnemu javisku. Ked som videl tu telocvicnu, tak som sa uz zacal trochu obavat. Stoliciek tam bolo tak pre 100 ludi maximum, nastastie tam stal klavir, reku, snad daco zahraju. Okrem toho bola na javisku (na palubovke) sedacka a 2 kresla. To mi tiez celkom nesedelo, kedze v opere malo ist o kralovnu Amazoniek a tu som si teda pri caji nevedel predstavit. Asi nejaka avantgarda.

Nas nepokoj umocnoval fakt, ze sme v hladisku vyrazne znizovali vekovy priemer. Okrem nas a este tak 3 ludi tam boli same biele hlavy.

No ked som videl ako sa na sedacku a kresla usadili 4 ludia normalne obleceni a jeden z nich mal taku tu dosku na papiere s klipsnou na vrchu, ako mavaju moderatori, prestal som sa obavat, mal som pocit ako sofer, ktory uz vidi, ze neubrzdi. Cakala nas hodinova debata O autorovi opery, O reziserovi, O autorovych sucasnikoch... Niektore momenty by nam aj prisli vtipne asi, keby sme mali doktorat z dejin hudby.

Ubity nezazivnymi monologmi som sa prepudil ked sa hudobny reziser presunul ku klaviru. Ten mi vsak zasadil poriadny uder tym, ze zahral len par akordov a vysvetloval tie zaujimave momenty z harmonickeho pohladu, ktore si urcite mame vsimnut potom, ked na operu pojdeme.

Sumar: Zazili sme interaktivny, 3 D, vykladovy slovnik. Zadali sme heslo "matiné", zaplatili a potom sme uvideli, co v skutocnosti matine znamena. Matine je podujatie pre cloveka, ktory rozhodne pojde neskor aj na samotnu operu, ale neda 2,50 za program, ale radsej si odsedi hodinu, kde tvorcovia operu predstavia.

Sluzi im ku cti, ze to fakt bola len hodina.

1 comment:

Erik Szedely said...

:-P:-P:-P Zaujimave predstavenie... Najlepsie sa clovek uci z vlastnych chyb:-) Pakny zvysok pobytu este